ARTICOLE SI STUDII


1. STUDIU- ROLUL SI APLICATII ALE JOCULUI DIDACTIC MATEMATIC LA PRESCOLARI

INTREG PROIECTUL PENTRU IC 2 IL GASITI LA ADRESA:
http://www.educatoarea.ro/index.php?menu_item=Resurse&record_id=638

IAR FISA DE LUCRU LA MATEMATICA, O GASITI AICI ;
http://www.educatoarea.ro/index.php?menu_item=Resurse&record_id=639

Matematica fiind stiinta conceptelor celor mai abstracte, de o extrema generalitate, iar gândirea copilului fiind dominata de concret, copiii vor fi atrasi prin activitati care le fac placere si anume cele de joc.
Urmarind cu precadere dezvoltarea gândirii, a inteligentei, a spiritului de observatie, exersând operatiile de analiza, sinteza, comparatie, generalizare, jocul didactic matematic constituie o baza reala pentru întelegerea conceptelor matematice. Jocul didactic matematic ofera prescolarilor numeroase si variate ocazii de depasire a stadiului de concret si face mai usoara si placuta „urcarea” catre general si abstract!
În timpul jocului copiii dovedesc initiativa si inventivitate, jocul le permite mai multa independenta si libertate de actiune. De asemeni, în timpul jocului didactic se stabilesc relatii între copii, urmarindu-se instaurarea unui climat favorabil conlucrarii fructuoase între copii în vederea rezolvarii cu succes a sarcinilor de joc, crearea unei tonalitati afective pozitive de întelegere si exigenta în respectarea regulilor si stimularea dorintei copiilor de a-si aduce propria contributie la reusita jocului.
Jocul didactic matematic reprezintă o activitate de bază, organizată în grădiniţă, în scopul dezvoltării intelectuale a copiilor preşcolari. Jocul didactic matematic constituie un mijloc atractiv de realizare a sarcinilor număratului şi socotitului. El conţine o problemă, o sarcină didactică pa care copilul trebuie s-o îndeplinească concomitent cu participarea lui la acţiunea jocului. Experienţa probează că jocul didactic matematic are o eficienţă formativă crescută în situaţia sistematizării, consolidării şi verificării cunoştinţelor.
Consolidarea sau verificarea cunoştinţelor copiilor prin intermediul jocurilor didactice matematice se realizează diferit în funcţie de scopul imediat al activităţii, de forma pe care o îmbracă acţiunea jocului şi de materialul folosit de educatoare. Unele jocuri pot crea copiilor posibilitatea de a număra o anumită cantitate (,,Cine ştie să numere correct ?”), de a stabili suma obiectelor numărate (,,Câţi/cate elemente sunt?”), de a indica locul fiecărui număr în şirul numeric (,,Al catalea fluturas a zburat ?”), de a raporta numărul la cantitatea corespunzătoare şi invers (,,Pune in vaza atatea flori cate iti indica cifra”). În alte jocuri au prilejul să compare cantităţile (,,Cine are acelaşi număr”) sau să efectueze operaţii de adunare şi scădere (,,Să adăugăm – Să luam”). Jocul didactic matematic poate apărea deci atât ca element al unei activităţi comune, cât şi ca activitate independentă.
Sarcina jocului didactic matematic este legată de conţinutul acestuia, de structura lui. Astfel, pot fi concepute drept sarcini didactice recunoaşterea cifrelor şi raportarea lor la cantitate (,,Cine are acelaşi număr?”), respectarea succesiunii numerelor în ordine crescătoare şi descrescătoare, în intervalul 1-10 (,,Cine ştie să numere mai bine”), compararea numerelor în limitele 1-10 cu diferenţă de o unitate (,,Caută vecinii”), precizarea locului numărului în şirul numeric (,,A câta masinuta a plecat?”), sesizarea locului numerelor în şirul natural al numerelor, deci folosirea numeralelor cardinale şi ordinale (,,Al câtelea iepuras şi a câta ciupercă lipseşte?”).
Fixarea sarcinilor didactice în joc ne oferă posibilitatea desprinderii unor elemente metodice şi anume: formulează o problemă care trebuie rezolvată de toţi copiii şi conţine indicaţia concretă a acţiunii pe care trebuie să o desfăşoare aceştia în cursul jocului propus, au în vedere numai un singur aspect al număratului şi socotitului, exersează operaţiile gândirii – comparaţia, analiza, sinteza -, verifică divers cunoştinţele şi deprinderile copiilor.
Sarcina didactică a jocului matematic se realizează prin acţiunea dirijată a copiilor, împletindu-se strâns deci cu elementele propriu-zise de joc. Sudura dintre sarcina didactică şi acţiunea jocului o realizează regula. Fiecare joc didactic matematic trebuie să conţină cel puţin două reguli: una de transpunere a sarcinii didactice în acţiune concretă, atractivă, iar alta este cea care vizează organizarea copiilor. Acceptarea şi respectarea regulilor, după cum observa J. Piaget, determină copilul să participe la efortul comun al grupului din care face parte.

Este un exemplu din activitatea sustinuta la inspectia IC2 din mai 2010.

DŞ –ACTIVITATE MATEMATICA „A cata albina a zburat / pe a cata floare s-a asezat ?” – joc didactic

v sa identifice pozitia unui obiect intr-un sir, utilizand numeralul ordinal ;
v sa numere de la 1 la 4, utilizand numeralul ordinal ;
v sa verbalizeze actiunile folosind un limbaj matematic adecvat ;
v sa manuiasca corect si rapid materialul didactic ;
v sa rezolve corect cerintele fisei aplicative ;
v sa participe cu interes la activitate ;

Activitatea integrata incepe prin descoperirea unei noi sarcini pe care ALBINITA ZUM-ZUM trebuie sa o duca la indeplinire. Ea trebuie sa invete sa numere albinele si florile altfel decat stie ea si noi. Ea stie sa numere: unu, doi, trei, patru. Dar regina albina numara altfel cand acestea ajung cu mierea in stup: prima albina, a doua, a treia …. iar ea nu intelege.

Se anunta apoi tema activitatii: invatarea numaratului cu ajutorul numeralului ordinal. Se descopera apoi panoul, unde sunt patru albine si patru flori dedesubt.

1. Cer unui copil sa numere albinele, de la stanga la dreapta, prin incercuire, folosind numeralul cardinal.
2. Alt copil numara descrescator albinele, folosind numeralul cardinal.
3. Se numara la fel si cu florile.
4. Se cere copiilor sa privesca albinele si sa spuna daca toate sunt la fel . ( nu, pentru ca au aripi de culori diferite )
5. Se cere copiilor sa numere apoi cu mine odata : prima albina are aripile albastre, a doua are aripile galbene, a treia are aripile rosii si ultima are aripile roz.
6. Se repeta numaratoarea folosind numeralul ordinal.
7. Se numara la fel si florile.
8. Voi chema in fata clasei doi baieti si o fata, apoi le voi cere sa-i numere ordinal si cardinal.
9. Al catalea copil e fata?
10. Al catalea copil e baiat ?

Se trece apoi la desfasurarea jocului cu ajutorul copiilor.

1. Vreau sa zboare a doua albina !
2. Vreau sa zboare ultima albina !
3. Vreau sa zboare prima albina !
4. Acum acoperiti ochii si spuneti ce albina a zburat ! ( a treia )
5. Vreau sa culegeti prima floare!
6. Vreau da culegeti ultima floare!
7. Ce flori au ramas? ( a doua si a treia ) . sa vina un copil sa le culeaga !

Se trece apoi la complicarea jocului :
1. Prima albina sa se aseze pe a doua floare!
2. Ultima albina sa se aseze pe prima floare !
3. A doua si a treia albina sa zboare!
4. A treia si ultima floare au fost culese de o fetita!

Copiii acopera ochii si raspund ai acum prin numeralul ordinal la ceea ce am modificat eu pe panou:

5. Ce s-a schimbat? ( a doua albina pe prima floare si a treia albina pe ultima floare )
6. Ce s-a schimbat? ( prima albina pe a doua floare, si ultima albina pe a treia floare )

Dupa ce s-a realizat jocul la panou, se trece apoi la evaluarea cunostintelor prin rezolvarea unei fise aplicative

Cerinta 1 . Incercuiti primul fluture, colorati al treilea fluture, taiati ultimul fluture si subliniati al doilea fluture .

Cerinta 2. Duceti prima albina la a doua floare si a treia albina la ultima floare. Colorati a doua albina si incercuiti ultima albina. Taiati cu o linie prima floare si colorati a treia floare .

BIBLIOGRAFIE:

1. Barbu, H., Popescu E., Şerban, F., Activităţi de joc recreativ şi recreativ – distractiv, EDP, Bucureşti, 1993.
2. Schulman, Kolombus, Didactica preşcolară, Editura V & Integral, Bucureşti, 1998.
3. Ionescu, Miron -Demersuri creative in predare si intare, Cluj-Napoca, Ed. Presa Universitara Clujeana, 2000

2 Comments »

  1. 1
    georgeta Says:

    felicitari pentru acvitati, pentru ingeniozitate, pentru ca aveti timp sa postati, sa ne informati din acitivitatile dvs.

  2. 2
    Nicol Says:

    Foarte frumos,bine realizat,felicitari din suflet!


RSS Feed for this entry

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: