PLANIFICARE TEMA : LEGUME DE TOAMNA


TEMA : CAND, CUM SI DE CE SE INTAMPLA?

PROIECTUL TEMATIC:  “ CE NE-ADUCE ZANA TOAMNA ?”

SUBTEMA : “ BOGATIILE TOAMNEI “ ( LEGUMELE DE TOAMNA )

PLANIFICARE SAPTAMANALA ( detaliata pe zile )

 LUNI, 16.11.2009

Ora: 8.00 – 9.00 ADP – RUTINE: primirea copiilor, salutul, prezenta, calendarul naturii, intalnirea de dimineata “ CE NE-A ADUS ZANA TOAMNA IN COS ?”

Intalnirea porneste de la cosul cu legume de la centrul tematic pe care copiii il descopera la venirea in clasa dimineata. Discutam ce sunt acelea din cos, cum se numesc fiecare si apoi descoperim pe centre ce a pregatit ZANA TOAMNA pentru copii.

Ora: 9.00 – 9.30

ADP – RUTINE: “ Micul dejun “ ( deprinderi de autoservire)

                           “ Singurel ma ingrijesc “ ( deprinderi de igiena personala )

Ora: 9.30 – 10.00

 ALA   1. BIBLIOTECA: “ Sa facem un afis publicitar ! ” ( utilizand metoda BLAZONULUI , copiii vor numi decupajele de pe masa, ce legume sunt, vor alcatui propozitii si vor desparti in silabe cuvintele ce denumesc legumele. Decupajele sunt din diverse reviste cu retete, gen PRACTIC IN BUCATARIE, FELICIA IOANA, SANATATEA ETC.dupa ce discutam despre ele, le vom lipi pe o coala alba, cartonata, in jurul unui slogan: “ CONSUMATI LEGUME PROASPETE IN FIECARE ZI!”  ori “ BOGATIA NATURII PE MASA TA !”

    2. ARTA: CARTEA :“ Curcubeul legumelor” ( colorare )

Inainte de a trece la realizarea propriu zisa a cartii, copiii vor avea la inceput pe masa o floare de lotus ( adaptare a metodei LOTUS DE GRUP ) iar fiecare petala a florii va fi hasurata intr-o culoare, careia sa-I corespunda o legume de toamna. Copiii vor aseza jetoane cu legume pe culoarea potrivita, intuind astfel alcatuirea pe culori si a cartii. Vor primi apoi pe masuta cate o fisa cu fiecare leguma de toamna pe care vor trebui sa o coloreze in culorile specifice. La final, lucrarile lor vor fi asamblate intr-o carticica, in ordinea culorilor curcubeului ROGVAIV.

  3. STIINTA: “De-a Baba Oarba cu legumele”( senzorial )

Legati la ochi copiii vor pipai si vor gusta din legume, ghicind apoi despre ce legume este vorba. Apoi vor studia legumele in interior diferentiindu-le daca au seminte sunt zemoase, carnoase, tari, se curate sau nu etc.

ADP – TRANZITIE : JOC MUZICAL: “ Bate vantul frunzele “

Ora: 10.00 – 10.15- Copiii fac o scurta pauza, timp in care se afiseaza lucrarile la panou si se fac aprecieri asupra activitatilor desfasurate. Apoi vor merge la toaleta cei care au nevoie.

Ora: 10.15 – 10.45

ADE – DOMENIUL STIINTA – CUNOASTEREA MEDIULUI

           LECTURA DUPA IMAGINI: “ Adunam bogatiile toamnei din gradinii si de pe camp “

Lectura se face pe baza unor planse model specifice si a unor imagini prezentate pe cd pe televizor. Dupa ce se discuta imaginile, pe baza observatiilor lor de la ALA, se va face o fixare a cunostintelor, utilizandu-se METODA – DIAGRAMA VERNN .

VANATA-          are seminte

–          este lunguiata

–          este mov

                   CARTOFULSunt

Legume

Se culeg    nu are seminte

Toamna      este rotund

                    este maro

La fel se va proceda si cu alte legume. Diagramele vor fi desenate pe coli albe, legumele comparate vor fi lipite in diagrama iar copiii vor completa cu simboluri la indemana diagramele. Vor lucra 3-4 copii la o diagrama. legumele alese pentru diagrama vor fi:

ROSIA – MORCOVUL

CASTRAVETELE – PORUMBUL

ARDEIUL – DOVLEACUL

CEAPA – USTUROIUL

Se va trece apoi la pregatirea unor legume pentru experimente viitoare: 2-3 cartofi vor fi pusi pe jumatate in apa, in pahar de unica folosinta transparent, 2-3 morcovi vor fi fixate in role mici de la suluri de hartie igienica si vor fi scobiti in capatul lat. Aici se va picura zilnic apa. La finalul activitatii copiii vor colora o imagine semnificativa ( “ In gradina de legume “ / “ La piata “ )

Ora : 10.45 – 11.00 Se desfasoara jocuri distractive: “TELEFONUL FARA FIR“,“ TARANUL E PE CAMP”, “ IN PADURE” Copiii care au nevoie la toaleta vor merge dupa care se va organiza spatiul clasei pentru desfasurarea urmatoareI activitati.

 Ora: 11.00 – 11.30

ADE – DOMENIUL ESTETIC SI CREATIV

          EDUCATIE PLASTICA: “ Tractoare pe camp “ ( stampile din legume )

          Pe coli colorate Xerox, de preferabil de culoare galbui deschis ori vernil sau gri, albastrui deschis, se aplica prin stampilare, partile componente ale tractorului: un cartof se taie ca un paralelipiped si altul ca un cub iar un morcov se taie rondele. Paralelipipedul si cubul alcatuiesc corpultractorului, iar rondele formeaza prin stampilare cu diverse culori rotile si fumul scos de tractor. Cartofii curatat si ramasi, vor fi pusi separate, in pahare de unica folosinta, in apa cu coloranti de var. pentru a se observa mai tarziu cum a absorbit culoarea si s-a colorat cartoful.

Ora: 11.30 – 11.50 Copiii curate mesele, strang materialele de lucru fac TURUL GALERIEI si afiseaza la panou lucrarile realizate de ei.

Ora: 11.50 – 12.30

ADP – RUTINE – “ Singurel ma ingrijesc” ( deprinderi de igiena personala)

                             “ Poftiti la masa , dragi copii” ( masa de pranz)

Ora 12.30 – 15.30

ADP – RUTINE – “ Sunt copil mare” ( deprinderi de autonomie- se imbraca se dezbraca singur )

                             “ Vise placute” ( somnul de dupa-amiaza )

LA FIECARE LEGUMA VOM PRECIZA CATEVA PROPRIETATI. ACELEA VOR FI SCRISE DE MINE, IMPREUNA CU COPIII, IN ZILELE CARE URMEAZA. Cartea va fi ca un jurnal grafic al lucrurilor pe care le-am invatat despre legume. Ca fise aplicative la CUNOASTEREA MEDIULUI  voi folosi mai multe si fiecare o va alege pe care o doreste.

MARTI, 17.11.2009

    Ora: 8.00 – 9.00

          ADP – RUTINE: primirea copiilor, salutul, prezenta, calendarul naturii, intalnirea de dimineata “ LA PIATA DE LEGUME”.

Intalnirea porneste de la legumele pe care trebuiau sa le aduca la gradinita si locul de unde le-au procurat.

Ora: 9.00 – 9.30

ADP – RUTINE: “ Micul dejun “ ( deprinderi de autoservire)

                           “ Singurel me ingrijesc “ ( deprinderi de igiena personala )

Ora: 9.30 – 10.00

 ALA   1. CONSTRUCTII :  “ CUTII PENTRU LEGUME “ Vor avea decupate din carton cutii, pe care le vor asambla ei si le vor decora dupa placere.

          2. JOC DE MASA: “ DIN BUCATI, INTREG ” Vor fi imprimate pe coli colorate legume si taiate in bucati. Ei vor trebui sa reconstituie imaginile legumelor de toamna.

          3. JOC DE ROL: “ LA PIATA” In cosulete vor avea jetoana reprezentand legume, sortate dupa diferite criterii. Copiii vor trebui sa cumpere “ legumele “ folosind monezi reale, cerandu-le dupa dorintele lor. Folosim jetoanele pentru a face si un exercitiu de sortare supa diverse criterii. Se pot folosi apoi si legume reale, pentru un joc mai atragator. Copiii vor exersa astfel si formule de politete si exprimari specifice.

ADP – TRANZITIE : JOC SPORTIV – DISTRACTIV: “ CINE ARANJEAZA MAI REPEDE STANDUL CU LEGUME”

Ora: 10.00 – 10.15- Copiii fac o scurta pauza, timp in care se afiseaza lucrarile la centrul  tematic si se fac aprecieri asupra activitatilor desfasurate. Apoi vor merge la toaleta cei care au nevoie.

Ora: 10.15 – 10.45

ADE – DOMENIUL  LIMBA SI COMUNICARE

JOC DIDACTIC : “ SPUNE CUM ESTE!” ( adjectivul )

Jocul se desfasoara pe baza unor ghicitori despre legume. Cine ghiceste, vine si ridica jetonul correct si spune “ CE FEL ESTE” . pentru fiecare insusire primita, se adauga cate o frunzulita la fiecare leguma. La final se va vedea ce legume are cele mai multe insusiri. Jetoanele  sunt de fiecare data din seturi diferite, pentru a nu-I plictisi pe copii cu aceleasi imagini – avem 4 seturi diferite cu legume de toamna. In final, copiii vor avea ca fisa, de desenat pe rafturi, legumele pe care le doresc ei, din cele invatate. Activitatea se incheie cu cantec.

Ora : 10.45 – 11.00

Se desfasoara jocuri distractive: “STATUILE“,“ TARANUL E PE CAMP”, “ CIRCULA, STAI” Copiii care au nevoie la toaleta vor merge dupa care se va organiza spatiul clasei pentru desfasurarea urmatoareI activitati.

Ora: 11.00 – 11.30

                   OPTIONAL – DANS

Ora: 11.30 – 11.50 Copiii desfasoara o activitate la alegerea lor

Ora: 11.50 – 12.30 ADP – RUTINE – “ Singurel ma ingrijesc” ( deprinderi de igiena personala)

                             “ Poftiti la masa , dragi copii” ( masa de pranz)

Ora 12.30 – 15.30 ADP – RUTINE – “ Sunt copil mare” ( deprinderi de autonomie- se imbraca se dezbraca singur )

                             “ Vise placute” ( somnul de dupa-amiaza )

 

MIERCURI, 18.11.2009

    Ora: 8.00 – 9.00

          ADP – RUTINE: primirea copiilor, salutul, prezenta, calendarul naturii, intalnirea de dimineata “ CE NE DAU LEGUMELE ?”

Intalnirea porneste de discutarea activitatilor realizate cu o zi in urma si se va completa cartea legumelor realizata luni cu imagini si simboluri pentru vitaminele pe care ni le dau legumele.

Ora: 9.00 – 9.30

ADP – RUTINE: “ Micul dejun “ ( deprinderi de autoservire)

                           “ Singurel ma ingrijesc “ ( deprinderi de igiena personala )

Ora: 9.30 – 10.00

 ALA   1. BIBLIOTECA:  GRAFISME: “ UNESTE PUNCTELE, SPUNE CE AI OBTINUT SI COLOREAZA!”

     2. ARTA: MODELAJ: “ LEGUME IN COSULET “

               3. STIINTA: “UNESTE FIECARE LEGUMA CU UMBRA EI SI COLOREAZA-LE”

ADP – TRANZITIE : JOC SPORTIV: “ Iepurasi, veniti la morcovi!”

Ora: 10.15 – 10.30- Copiii fac o scurta pauza, timp in care se afiseaza lucrarile la panou si se fac aprecieri asupra activitatilor desfasurate. Apoi vor merge la toaleta cei care au nevoie.

Ora: 10.30 – 11.00

ADE – DOMENIUL STIINTA – ACTIVITATE MATEMATICA

            PREDARE – POZITII SPATIALE

             JOC DIDACTIC: “ Aseaza legumele asa cum iti spun!”

Activitatea se va desfasura sub forma unui joc, in care eu voi aseza legume de acelasi fel in diferite pozitii fata de un reper, in cazul nostru o cutie sau un cos mai mare. Legumele vor fi asezate astfel: in, in fata, in spate, sub, langa ( dreapta, stanga ), deasupra. Apoi, copiii vor lucra si ei cu siluete de legume si cosulete, individual. La finalul activitatii, copiii vor primi o fisa aplicativa si vor lucra cerintele acesteia.

Ora : 11.00 – 11.20

          Se va desfasura jocul distractiv “ MORCOVUL”, adaptare dupa jocul PORTOCALA.  Copiii stau asezati in semi-cerc, si fiecareste numarat si primeste un numar pe care va trebui sa-l retina. Jocul il voi conduce eu si voi spune:

– As manca   3 morcovi.

Copilul care este nr.3 va trebui sa spuna:

– De ce 3 si nu 8 ?

Cel cu nr.8 va spune:

– De ce 8 si nu 15?  Si tot asa. Copilul care nu este atent si nu raspunde, va iesi din joc.

Ora: 11.20 – 11.50

Copiii se vor juca cu diferite jucarii si jocuri la legerea lor. Apoi vor merge la toaleta si igiena personala, dupa care vor trece la masa de pranz.

Ora: 12.00 – 12.30

ADP – RUTINE –“ Poftiti la masa , dragi copii” ( masa de pranz)

Ora 12.30 – 15.30

ADP – RUTINE – “ Sunt copil mare” ( deprinderi de autonomie- se imbraca se dezbraca singur )

                             “ Vise placute” ( somnul de dupa-amiaza )

                            JOI, 19.11.2009

  Ora: 8.00 – 9.00

          ADP – RUTINE: primirea copiilor, salutul, prezenta, calendarul naturii, intalnirea de dimineata “ CUM PREGATIM LEGUMELE ?”

La intalnire se discuta despre modul cum se pot consuma legumele: uscate, proaspete, muraturi. Se completeaza cu imagini carticica legumelor.

Ora: 9.00 – 9.30

ADP – RUTINE: “ Micul dejun “ ( deprinderi de autoservire)

                           “ Singurel me ingrijesc “ ( deprinderi de igiena personala )

Ora: 9.30 – 10.30

 ALA   1. BIBLIOTECA: “ RETETE IN IMAGINI “

Pe baza poeziei “ Supa de zarzavat” se deseneaza in ordinea prezentata in poezie, legumele si tot ceea ce este necesar pentru prepararea supei, sub forma unui pliant. Tot asa se procedeaza, pe baza discutiilor, pentru o salata din legume.

     2. ARTA: LIPIRE : “ Borcanul cu muraturi “

Pe o coala alba vor avea desenat conturul unui borcan pentru muraturi si copiii vor trebui sa lipeasca legumele pe care le punem la murat.

               3. JOC DE ROL: “ DE-A BUCATARII”

Copiii vor pregati sandwich-uri cu legume. Vor avea la dispozitie paine feliata, cutite de unica folosinta, margarina, felii de castraveti, rosii, ardei, morcov proaspete, sare . vor unge felia d epaine cu margarina si vor pune deasupra cate o feliuta de legume. La final, toti copiii vor manca un sandwich sanatos.

Ora: 10.30 – 10.45 – Copiii curate mesele, merg la toaleta si se spala pe maini .

Ora : 10.45 – 11.00 ADP – TRANZITIE : JOC MUZICAL: “ Bate vantul frunzele “

Ora: 11.00 – 11.30

ADE – DOMENIUL ESTETIC SI CREATIV

EDUCATIE MUZICALA  – PREDARE: “ A, a, a, acum e toamna da!”

                                          JOC MUZICAL: “ In padure”

Ora: 11.30 – 11.50

Copiii joaca la la alegere, un joc preferat de ei.

Ora: 11.50 – 12.30

ADP – RUTINE – “ Singurel ma ingrijesc” ( deprinderi de igiena personala)

                             “ Poftiti la masa , dragi copii” ( masa de pranz)

Ora 12.30 – 15.30

ADP – RUTINE – “ Sunt copil mare” ( deprinderi de autonomie- se imbraca se dezbraca singur )

                             “ Vise placute” ( somnul de dupa-amiaza

 

                             VINERI, 20.11.2009               

    Ora: 8.00 – 9.00

          ADP – RUTINE: primirea copiilor, salutul, prezenta, calendarul naturii, intalnirea de dimineata “ LEGUME FERMECATE”.

Se va discuta cu copiii despre faptul ca azi, legumele noastre vor fi fremecate si vor prinde viata cu ajutorul lor.

Ora: 9.00 – 9.30

ADP – RUTINE: “ Micul dejun “ ( deprinderi de autoservire)

                           “ Singurel ma ingrijesc “ ( deprinderi de igiena personala )

Ora: 9.30 – 10.00

 ALA   1. CONSTRUCTII: “ LEGUME FERMECATE”  (  Personalizarea lor sub forma unor peronaje de poveste .)

    2. ARTA: “ GHIRLANDE VESELE” Pe o panglica decupata din coala Xerox verde ( era un model odata pe didactic sub forma unei spirale) copiii vor lipi legume cu fetisoare vesele.

          3. STIINTA: “MISTERELE LEGUMELOR “ Se vor face observatii si discutii despre transformarile pe care le-au suferit legumele de LUNI: acum si cartoful si morcovul aveau radacini iesite in apa, iar cartofii erau colorati in culorile apei in care au stat.

ADP – TRANZITIE : JOC MUZICAL: “ Noi suntem piticii“

Ora: 10.00 – 10.15- Copiii fac o scurta pauza, timp in care se afiseaza lucrarile la panou si se fac aprecieri asupra activitatilor desfasurate. Apoi vor merge la toaleta cei care au nevoie.

Ora: 10.15 – 10.45

ADE – DOMENIUL OM SI SOCIETATE

LECTURA EDUCATOAREI: “ Printesa si bobul de mazare “

M-a inspirat ideea unei doamne educatoare de pe didactic si m-am gandit sa aplic si eu aceasta metoda deosebita. Legumele de la ALA, le voi folosi in redarea povestii. Asa, copiii vor fi atrasi si incantati de poveste si o vor retine si mai bine.

La final, vor colora o imagine specifica din poveste.

Ora : 10.45 – 11.00

Se desfasoara jocuri distractive: “TELEFONUL FARA FIR“,“ TARANUL E PE CAMP”, “ IN PADURE”

Copiii care au nevoie la toaleta vor merge dupa care se va organiza spatiul clasei pentru desfasurarea urmatoareI activitati.

Ora: 11.00 – 11.30

ADE – DOMENIUL PSIHO – MOTRIC

  “ MERGEM PE SUB TUNEL” ( mersul pe palme si genunchi pe sub masute )

Joc sportiv : “ INTRECEREA IEPURASILOR”

Ora: 11.30 – 11.50

Copiii se joaca la alegere cu o jucarie preferata sau un joc.

Ora: 11.50 – 12.30

ADP – RUTINE – “ Singurel ma ingrijesc” ( deprinderi de igiena personala)

                             “ Poftiti la masa , dragi copii” ( masa de pranz)

Ora 12.30 – 15.30

ADP – RUTINE – “ Sunt copil mare” ( deprinderi de autonomie- se imbraca se dezbraca singur )

                             “ Vise placute” ( somnul de dupa-amiaza )

2 Comments »

  1. […] PLANIFICARE TEMA : LEGUME DE TOAMNA […]

  2. 2
    lazar alina Says:

    o planificare corect intocmita


RSS Feed for this entry

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: